Przedmiotem konkursu było opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania terenu działki wokół budynku uczelni przy ul. Lea 114, a także aranżacja przestrzeni na parterze budynku.
Konkurs Metamorfoza Lea 114 pod honorowym patronatem JMR Politechniki Krakowskiej skierowany był do studentów Politechniki Krakowskiej, a także absolwentów lub pracowników PK, jako opiekunów zespołów. Do konkursu było można zgłosić się indywidualnie lub zespołowo.
W ocenie projektu premiowano:
a) zoptymalizowane koszty realizacji, zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju (m.in. wykorzystanie istniejącej infrastruktury, proponowane zmiany powinny być uzasadnione ekonomicznie, ekologiczne i energooszczędne), jakość przestrzeni wokół budynku,
b) jakość zaproponowanych rozwiązań w obrębie wejścia do budynku i w budynku oraz w jego otoczeniu,
c) poziom dostosowania rozwiązań do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
d) uwzględnienie potrzeb obecnych (ewentualnie przyszłych) użytkowników pomieszczeń (jednostek PK oraz wynajmujących firm).
Oceny prac konkursowych dokonała Komisja Konkursowa w składzie: JMR PK prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata – Przewodniczący, dr inż. Marek Bauer- Prorektor ds. studenckich, dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, prof. PK – Prorektor ds. ogólnych, Sylwia Momot-Luzara – Kanclerz PK; Tomasz Matera – Dyrektor Techniczny; Ewa Deskur-Kalinowska – Dział Promocji; Angelika Kopeć – Biuro Osób z Niepełnosprawnościami i Monika Firlej – FutureLab, która była Sekretarzem Komisji Konkursowej i koordynatorem konkursu.
Na konkurs nadesłano 6 prac – indywidualnych i zespołowych.
Pierwsze miejsce – nagroda 5000 zł:
Aleksandra Barańska, Kacper Ciszewski (studenci architektury), opiekun zespołu: mgr inż. arch. Tomasz Malec.
Drugie miejsce – nagroda 3500 zł:
Wiktoria Chłopek, Julia Marszałek (studentki architektury)
Trzecie miejsce – nagroda 2000 zł:
Maja Marek, Wiktoria Kłosowska (studentki architektury krajobrazu), opiekun zespołu: dr hab. inż. arch. Katarzyna Łakomy, prof. PK
Wyróżnienia – bony na 500 zł na materiały zużywalne:
- Martyna Delikat, Aleksandra Daniel, opiekun zespołu dr inż. arch. Maciej Skaza
- Antoni Figiel
- Katarzyna Szymczyk
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, a laureatom serdecznie gratulujemy!
Opis projektu laureatów:
Przestrzeń przed budynkiem nierozerwalnie łączy się m.in. poprzez funkcję parkingu z pozostałą powierzchnią działki. Niniejsza koncepcja pokazuje zagospodarowanie działki jako całości.
Zagospodarowanie terenu. Koncepcja urbanistyczno-architektoniczna zakłada przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego wraz ze zmianą lokalizacji zjazdu z drogi publicznej – ul. Lea. W miejscu obecnego zjazdu planuje się zatoczkę użytkowaną w formule K+R, udostępnioną również dla pojazdów kurierów. Dzięki zmianie lokalizacji wjazdu plac przed budynkiem – mimo, że nadal pełni funkcję parkingu – można w części wykorzystać na strefy wypoczynku/relaksu, zwiększyć powierzchnię biologicznie czynną bezpośrednio przy budynku oraz umożliwić pieszym bezpieczne dojście. Chodnik na wprost wejścia do budynku zostaje utrzymany.
Szlabany. Wjazd na parking „północny” przed budynkiem i parking „południowy” za budynkiem – dostępny po przejechaniu szlabanu z kontrolą dostępu.
Strefy relaksu przed budynkiem w formie trawników z możliwością wystawienia leżaków, Parking rowerowy – pod schodami – z możliwością wejścia do budynku z poziomu piwnicy oraz z tyłu budynku.
Zachowuje się istniejącą elewację (zapewnia się wymianę stolarki okiennej, wentylację z odzyskiem ciepła i wykorzystuje się możliwość montażu na elewacji południowej paneli fotowoltaicznych – np. w ozdobnych panelach).
Planuje się miejsce postojowe do ładowania elektrycznych samochodów, rowerów, hulajnóg. Na dachu proponuje się montaż paneli fotowoltaicznych, z których pozyskana energia będzie wykorzystana do zasilania oświetlenia terenu i ciągów komunikacyjnych w budynku.
Planuje się montaż zbiorników podziemnych i/lub naziemnych do gromadzenia deszczówki – wykorzystywanej po oczyszczeniu do podlewania zieleni oraz do spłukiwania toalet.
W miejscu obecnych garaży proponuje się stworzenie warsztatów dla FutureLab – warsztat stolarski, warsztat ślusarski, itp.
Miejsce gromadzenia odpadów planuje się jako podziemne – przy projektowanej zatoczce.
Fot. Jan Zych, Adam Sadło