Projekt “#nauka4future” został dofinansowany ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnicta Wyższego w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność nauki.” Projekt polegał na przeprowadzeniu szeregu działań upowszechniających naukę i wykazaniu jej ogromnej roli we współczesnym świecie, rozwiązywaniu problemów globalnych, ale także jej przydatności w życiu codziennym. Projekt kierowany był do młodych ludzi, w szczególności z liceów i techników, zastanawiających się nad dalszym kształceniem wyższym. Formuła projektu zakładała różnorodne sposoby prezentacji wiedzy naukowej – od wykładów prowadzonych przez ekspertów, naukowców, studentów skupionych w FutureLab PK, a także poprzez warsztaty praktyczne i wystawy.
Powyższe działania były skupione w następujących obszarach tematycznych: ARCHITEKTURA I BUDOWNICTWO, CHEMIA, DESIGN, NOWOCZESNE TECHNOLOGIE, SMART CITY. Skupialiśmy się na obszarach, które każdego dnia mają wpływ na ludzi i ich najbliższe otoczenie. Bez rozwoju nauki w tych dziedzinach nie moglibyśmy wykonywać większości czynności w sposób, jaki obecnie to robimy, nie zauważając jak dużo pracy zostało wykonane przez świat nauki, by nam to umożliwić.
Głównymi działaniami przeprowadzonymi w ramach projektu była organizacja 5 SESJI WYKŁADOWYCH, które popularyzowały osiągnięcia naukowe, a także wyniki prac naukowych, zarówno naukowców i studentów z Politechniki Krakowskiej. Tematyka wpisuje się w 8 dyscyplin naukowych prowadzonych na Politechnice Krakowskiej, co zapewnia najwyższy poziom przekazywanej wiedzy, zaplecze kadrowe, a także infrastrukturalne i sprzętowe. Przeprowadzono także szereg warsztatów tematycznych.
Sesje wykładowe były prowadzone w formule nowoczesnych prelekcji, zawierających ciekawe aspekty zaprezentowane w przystępny sposób, oparte o doświadczenie młodych naukowców skupionych w FutureLab.






















Od początku funkcjonowania jednostki FutureLab, które wspiera studentów w realizacji ich inżynieryjnych pomysłów, dofinansowaliśmy kilka projektów związanych z potrzebami osób z niepełnosprawościami, np. wózek inwalidzki jeżdżący po schodach, protezy dostosowane do konkretnych potrzeb ich użytkowników, tak aby jak najlepiej wpasowały się do czynności życia codziennego lub pasji i zainteresowań, analizy rozwiązań miejskich pod kątem barier architektonicznych, automatyka w budynkach pomagająca osobom słabowidzącym lub niewidomym.
Dlatego w każdym bloku tematycznym poruszanym przez nas w projekcie będziemy organizowaliśmy szkolenia dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu ASD. Wypracowane w trakcie wielu projektów z grupami osób ze specjalnymi potrzebami metody opierają się w dużej mierze na elastycznym prowadzeniu warsztatów, małych grupach, dostosowaniu sali, obecności asystenta wspomagającego przy jednoczesnym nacisku na wysoki merytoryczny poziom zajęć, wykraczający poza wiedzę grupy rówieśników. Dzięki tak dobranym dostosowaniom popularyzujemy naukę wśród osób z ASD, rozwijamy ich zainteresowania i pozwalamy na dostrzeżenie możliwości zawodowego zajmowania się nauką do czego osoby z ASD mają naturalne predyspozycje, które niestety są znacząco ograniczane przez tradycyjne metody kształcenia.
WARSZTATÓW, POKAZÓW
SZKÓŁ ŚREDNICH
ŚREDNICH
ZOBACZ WSZYSTKIE WYKŁADY ONLINE
16.09 Smart City Przyszłości
„Transport miejski – wszyscy się na nim znamy” – prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata
„Nowoczesne miasto nie boi się wody – ani jej braku” – dr hab. inż. Stanisław Rybicki, prof. PK
„Eko – Innowacje na przykładzie Politechniki Krakowskiej (…)” – Angelika Duda
„Zieleń w akcji – Czyli jak ożywić i zaktywizować miejską przestrzeń” – Tomasz Jaróg
„Integrując miasto z rzeką” – dr inż. arch. Agnieszka Matusik
„SMOG w mieście, a jakość powietrza wewnętrznego w budynkach” – mgr inż. Katarzyna Nowak-Dzieszko
„Inżynier przyszłości” – dr Maja Ziętara
17.09 Architektura i Budownictwo Przyszłości
„Architektura jutra?” – dr inż. arch. Maciej Skaza
„Jeśli architektura, to tylko tu” – Julian Konopka
„Podróż w głąb architektury” – Julia Kościelniak
„Najnowsze narzędzia projektanta” – dr inż. arch. Maciej Wójtowicz
„Nowe oblicza betonu” – dr inż. Mateusz Sitarz
„Budownictwo energooszczędne – konieczność czy wyzwanie” – mgr inż. Katarzyna Nowak-Dzieszko
18.09 Design Przyszłości
„Kilka słów o designie – wprowadzenie” – prof. dr hab. inż. Zbigniew Latała
„Design 2.0 – wykorzystanie AI w projektowaniu” – mgr sztuki Michał Maciukiewicz
„Design DNA, tożsamość marki + projekty studentów” – mgr inż. Katarzyna Kozub
„Projektowanie uniwersalne” – mgr inż. Katarzyna Kozub
„Projektowanie cyrkularne” – Katarzyna Śliwa
19.09 Chemia Przyszłości
„Wprowadzenie – biomateriały w XXI wieku” – dr hab. inż. Bożena Tyliszczak, prof. PK
„Jak opracować biomateriały do leczenia trądziku pospolitego” – Dominika Trager
„Układy polimerowe zawierające białkowe nośniki leków cytostatycznych” – Katarzyna Sala
„Układy transdermalne w celowanej terapii nowotworów skóry” – Weronika Wrzesińska
„Matryce polimerowe modyfikowane nanocząstkami platyny” – mgr inż. Dominika Wanat
„Regeneracja kości to prosta sprawa” – mgr inż. Dagmara Słota
20.09 Nowoczesne Technologie Przyszłości
„Materiały do zast. w medycynie i ochronie środowiska” – dr hab. inż. Przemysław Jodłowski, prof. PK
„Co po robotyce? CyberRyba – budowa bezzałogowych pojazdów podwodnych” – mgr inż. Tomasz Talarczyk
„Jak mikrofale, ultradźwięki i młyny rewolucjonizują syntezę leków” – mgr inż. Anna Drabczyk
„Świat Druku 3D (FDM, DP, SLA, SLS, Binder Jeting)” – dr inż. Maciej Pilch
„Ecomotional. Branżowe Centrum Umiejętności ds. elektromobilności” – Aneta Kwiatkowska
PRZECZYTAJ WIĘCEJ
#nauka4future
#nauka4future
BeeBrain – technologia na ratunek pszczołom!
HABSat – lot do stratosfery
Studenci Koła Naukowego „Cosmo” z sukcesem zrealizowali projekt wysłania do stratosfery balonu z samodzielnie zaprojektowaną…