Czerń, biel i ZŁOTO. Kajak z betonu.

Studenci Politechniki Krakowskiej ponownie przywieźli złoto z międzynarodowych zawodów kajaków betonowych, pokonali też 44 drużyny w konkursie na najlepszą koszulkę. To ogromny sportowy, ale przede wszystkim naukowy, sukces, za którym stoją lata pracy i doświadczeń.

Tegoroczne 19. Deutsche Betonkanu-Regatta w niemieckim Brandenburg an der Havel odbywające się w dniach 14-15.06.2024 były trzecimi międzynarodowymi zawodami, w których ekipa PKanoe wzięła udział. Wszystkie starty politechnicznej drużyny z Krakowa w tych regatach zaowocowały przejściem eliminacji, a w jednej z trzech medalowych kategorii studenci PK stanęli na najwyższym stopniu podium.

Wyniki załóg teamu PKanoe:

•Anna Topa (WA) i Marcin Różycki (WIL) – 1 miejsce w finale z czasem 1:36,5 na 200m!!!

•Ligia Jjamisse (WIL) i Natalia Smorońska (WIL) – półfinał

•Małgorzata Wróbel (WIL) i Natalia Klimkowicz (WIiTCh)- ćwierćfinał

•Kamil Stopa (WIŚiE) i Karol Krajewski (WIŚiE) – ćwierćfinał

Tak złoty start swojej załogi relacjonuje Marcin Różycki:
„Finałowy wyścig różnił się diametralnie od tego półfinałowego, w którym popełniliśmy mnóstwo błędów i do ostatniej chwili drżałem o to, czy się zakwalifikujemy, ale ostatecznie tego dokonaliśmy i to było najważniejsze. Zupełnie inaczej wyglądał finałowy bieg, który z mojej perspektywy był perfekcyjny. Gdybym mógł powtórzyć go jeszcze raz, to nie zmieniłbym nic. Czułem, że z Anią robimy wszystko tak jak na treningach i każdy manewr był pod kontrolą, tempo idealne, z dramatyczną mocną końcówką. Wpłynęliśmy pierwsi na metę, wyprzedzając konkurencję na ostatnich 20-10metrach.”


Warto podkreślić wysoce profesjonalny poziom tegorocznej sportowej rywalizacji oraz fakt, że w szranki stanęło aż 134 załóg (męskich, kobiecych, mieszanych) z 44 uniwersytetów z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Turcji, Węgier. Studenci Politechniki Krakowskiej jako jedyni reprezentowali Polskę.

Debiut konstrukcji studentów skupionych w Kole Naukowym Footprint miał miejsce podczas 18. edycji tych samych zawodów w 2022 roku. Wtedy pierwsze betonowe PKanoe nie zameldowało się na podium, ale zdobyte doświadczenie pozwoliło na późniejsze sukcesy. Następne (tym razem dwie) konstrukcje: „PKanoe 2.0” oraz „Dracanoe” miały być lepsze, szybsze i lżejsze, co udało się osiągnąć. W efekcie, z zawodów BetonKanoRace w Delft, w Holandii ekipa z Krakowa przywiozła w 2023 roku dwa złote puchary (pisaliśmy o tym na stronie PK tutaj), należy jednak podkreślić, że w tamtych zawodach bierze corocznie niemal 3 razy mniej drużyn, niż w Niemczech. Tym bardziej więc cieszy tegoroczny sukces.

Jak podkreśla Marcin Różycki: „To zwycięstwo, to praca każdej osoby zaangażowanej w projekt, od osób finansujących, przez opiekunów i każdego członka koła, którzy zrobili wszystko żeby tego dokonać – za to bardzo dziękuję. Przez wszystkie te lata, w różnym składzie, tworzyliśmy wspaniały zespół, który rozwijał się w niesamowitym tempie na wielu płaszczyznach. To niesamowite uczucie, wiele emocji i wspaniałe wspomnienia. Najbardziej cieszy mnie fakt zwycięstwa nad drużyną z Weimaru, która budzi mój wielki podziw za to, jak są przygotowani i przez wzgląd na ich długą tradycję. Dwa lata temu przyjechaliśmy do Brandenburg an der Havel nie wiedząc czego możemy się spodziewać, a poziom tych zawodów nas zaskoczył – to jak wszystko było i wciąż jest przygotowane, jest imponujące. Spełniłem swoje marzenie: wygrać tutaj i stworzyć taką piękną historię PKanoe, Politechniki i Kraju.”


Na pytanie o to, czym różniły się od siebie kajaki opracowane przez zespół w ciągu ostatnich lat, odpowiada dr inż. Katarzyna Mróz z Wydziału Inżynierii Lądowej, opiekun koła naukowego Footprint: „W drugiej edycji zmieniliśmy zarówno kształt kajaka jak i materiał, co pozwoliło nam uzyskać lekki i szybszy kajak. Zamieniliśmy 200kg łódź w 39kg sportowy kadłub. W tym roku wprowadziliśmy modyfikacje, dzięki którym zawodnicy mogli w pełni używać zasięgu i siły wioseł, a także rozwinąć większą prędkość – podwyższyliśmy burty, dopracowaliśmy usztywnienie i zbudowaliśmy opływowe pokrywy.”

W 2024 roku do Brandenburg an der Havel pojechały z Krakowa dwa kajaki: biały i czarny, a pomysł na to zrodził się już rok temu, kiedy powstała koncepcja zbudowania łodzi z dwóch materiałów – białego RPC (betonu z proszków reaktywnych) i czarnego geopolimeru. Ostatecznie obydwa kajaki wykonane zostały z RPC, jednak w czarnym dodano pigment barwiący. Decyzja o pozostaniu przy jednym materiale wynikała z wymagań konkursowych 19. Deutsche Betonkanu-Regatta, które zakładają wykorzystanie tylko materiałów cementowych. Geopolimer będzie rozwijany w kolejnej edycji projektu. 

Kolory to jednak nie wszystko, bowiem tegorocznej rywalizacji konstrukcji z Politechniki Krakowskiej towarzyszył charakterystyczny motyw bociana. Jeden z kajaków został nazwany „PKstorkANU_black”, a drugi „PKstorkANU_white”. O narodzinach tej koncepcji mówi dr inż. Mróz: „Już na początku roku na spotkaniu koła zrobiliśmy burzę mózgów o motywie przewodnim. Były propozycje tradycyjnych kolorowych motywów polskich, była koncepcja chińskiego Yin i Yang i wiele innych. Ostatecznie wygrała koncepcja Bociana jako symbolu Polski, tradycji i powrotów. W tym roku SKN Footprint wrócił do Niemiec, aby pokazać jak rozwinął swoje skrzydła od 2022 roku.”

Tradycyjny polski motyw bociana okazał się marketingowym strzałem w dziesiątkę, ponieważ rywalizacji sportowej na zawodach, towarzyszył także konkurs na najlepszą koszulkę, który nasz zespół wygrał w rywalizacji z pozostałymi ekipami z Niemiec, Holandii, Turcji, Austrii, Węgier i Szwajcarii. Warto wyróżnić w tym miejscu wewnętrzny zespół projektowy „Design” w składzie: Małgorzata Wróbel, Karolina Hara i Bartosz Wolak, który opracował wiele propozycji logotypów, a po konsultacjach z członkami koła przygotował projekt koszulki, naklejek i flag, które towarzyszyły ekipie w zawodach. Pierwszy etap konkursu w Niemczech polegał na wyłonieniu 10 najlepszych projektów przez jury złożone z organizatorów zawodów. Później, podczas oficjalnego otwarcia regat, finałowe drużyny zaprezentowały swoje koszulki posługując się tańcem, rekwizytami, śpiewem i humorem, co było ważne, bo o zwycięstwie decydowało głosowanie wszystkich zespołów. Prezentacja drużyny PKanoe okazała się ogromnym sukcesem, a już po chwili od jej rozpoczęcia długi taneczny wąż złożony z zawodników wszystkich drużyn, pląsał w rytm polskiego przeboju „Jedzie pociąg z daleka.” Po takim show, głosowanie był już tylko formalnością.


Tegoroczny sukces stanowi zamknięcie ważnego etapu w życiu złotego medalisty Marcina Różyckiego, który pomysł na zbudowanie kajaka z betonu i wystartowanie nim w zawodach, zaczął realizować ze swoim kołem naukowym już w 2019 roku od zgłoszenia (z sukcesem) projektu do finansowania w konkursie na granty FutureLab PK. Pandemia opóźniła prace projektowe, odwołano też zawody studenckich konstrukcji betonowych w 2020 i 2021 roku, ale późniejsze starty przyniosły wszystkim zaangażowanym studentom i opiekunom wiele satysfakcji. Ta historia może stanowić inspirację dla wszystkich studentów Politechniki Krakowskiej, pokazywać do czego może prowadzić wytrwałość i konsekwencja w dążeniu do celu. Jak mówi M. Różycki: „Były to moje ostatnie zawody w roli kapitana, przewodniczącego i szefa zespołu PKanoe. Po wspaniałej 5 letniej przygodzie, którą bez wątpienia mogę określić największym osiągnięciem organizacyjnym i sportowym w moim życiu, symbolicznie przekazałem Wiosło opiekunowi koła, żegnając się i zamykając pewien rozdział w moim życiu. Mam nadzieję że ta historia będzie trwała, a zaszczepiona pasja pozostanie w ludziach, którzy już są w zespole, a mają przed sobą jeszcze kilka lat studiów. Będę za to trzymał kciuki i na pewno swoją wiedzą i doświadczeniem chętnie wesprę ich działania – chociaż już w innej formie.”

Kontynuację prac projektowych już zapowiada dr inż. Katarzyna Mróz: „W przyszłym roku planujemy kilkutorowe działania. Po pierwsze realizacja dotychczasowego planu budowy kajaka z geopolimeru. Po drugie, projekt materiałowy na osiągniecie najlżejszego kajaka. Po trzecie, praca nad kształtem kajaka, aby osiągać jak najlepsze rezultaty na torze. Nasze koło naukowe stało się kołem interdyscyplinarnym. Mamy w swoim składzie studentów z Wydziału Inżynierii Lądowej, Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki, Wydziału Architektury, Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej, co pozwala nam na dużo szersze ujęcie tematu.” 

Wszystkim członkom teamu PKanoe należą się ogromne gratulacje i wyrazy uznania, bowiem za tym sukcesem stoi każda i każdy z nich (kolejność przypadkowa):

Studenci:

WIL: Natalia Smorońska (przewodnicząca KN), Marcin Różycki (przewodniczący KN), Bartosz Wolak, Kacper Sordyl, Karolina Jędrzejewska, Wojtek Białecki, Ligia Jjamisse, Małgorzata Wróbel, Klaudia Kolasa, Aleksandra Synowiecka, Marcin Miazga, Karol Wojcieszak, Tomasz Niemiec, Ewa Słupska, Mateusz Kasprzyk

WIŚiE: Karolina Hara, Filip Bulanda, Hubert Krok, Karol Krajewski, Konrad Kapuściński, Szymon Dutka, Kamil Stopa, Oskar Jurek,

WIiTCh: Natalia Klimkowicz

WA: Anna Topa (trener)

Opiekunowie oraz wsparcie merytoryczne :

dr inż. Katarzyna Mróz, dr inż. Mateusz Sitarz, dr hab. inż. Izabela Hager, prof. PK
dr hab. inż. Tomasz Zdeb, prof. PK, dr hab. inż. Tomasz Tracz, prof. PK, dr inż. Marcin Adamczyk

FutureLab PK:
Monika Firlej, Adam Sadło

Projekt budowy kajaka z betonu oraz starty w zawodach są możliwe dzięki finansowaniu ze środków FutureLab PK, jednostki Politechniki Krakowskiej wspierającej najlepszych studentów uczelni i ich naukowe pomysły.

Projekt został zrealizowany także przy wsparciu finansowym projektu MEiN Studenckie Koła Naukowe Tworzą Innowacje SKN/SP/569443/2023, oraz wsparciu merytorycznym firmy Polaczyk.

Wyjazd studentów na zawody został dofinansowany przez Katedrę Inżynierii Materiałów Budowlanych, Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej dr hab. inż. Lucynę Domagałę, prof. PK oraz Prorektora ds. Studenckich dr inż. Marka Bauera.

Zdjęcia: organizatorzy zawodów 19. Deutsche Betonkanu-Regatta